Legenda o Golemovi
Golem – veľká bezduchá bytosť, ktorá ožije hneď nato, ako jej do úst alebo do čela vložia šém – tajný nápis.
Podľa legendy – Golema stvoril Rabbi Judah Loew ben Bezalel, prezývaný MaHaRaL – náš učiteľ a rabín, napísal veľa kníh, ale o jeho živote sa veľa nevie. Rozpráva sa však o ňom veľa legiend.
Rabbi Judah Loew žil v časoch, keď sa v židovských getách v celej Európe rozprávali tajomné príbehy o zlých duchoch a padlých anjeloch. Žil takmer sto rokov. Chodil po uličkách pražského geta a kritizoval nemravné obchodnícke praktiky, v synagóge spochybňoval prácu dohadzovačov pri uzatváraní sobášov.Stretol sa s cisárom Rudolfom ll., ktorého fascinovali vtedajšie vedecké aj pavedecké kapacity a na svojom dvore im poskytoval útočisko.Rabbi však žil aj v čase rastúceho prenasledovania Židov, povier, netolerancie a cenzúry. Mnohí Židia vtedy pestovali okultné praktiky, študovali ezoteriku a kabalu. Rabbi k jej prívržencom nepatril, bol skôr racionalistom. Napokon Golem a legenda o jeho stvorení pochádza práve z ezotericko-mystického prúdu judaizmu.
V Starom zákone je len jedna veľmi nejasná zmienka v Žalmoch, v ľudovej tvorivosti a romantickej literatúre má však rovnaké miesto ako výtvory doktora Frankensteina.
Golema – veľkú bezduchú bytosť, ktorá ožije hneď nato, ako jej do úst alebo do čela vložia šém – tajný nápis / niektoré zdroje hovoria, že to bolo meno Boha/, vraj Rabbi vytvoril na ochranu geta pred útokmi zvonku.
Potom sa mu však Golem vymkol z rúk, a tak ho Rabbi znovu umŕtvil vybratím šému.
Príbeh o Golemovi dodal Rabbimu nesmrteľnosť, ale nie takú, ako by si predstavoval. Bol totiž serióznym vedcom, znalcom Biblie, Talmudu, matamatikom a sociálnym reformátorom. Narodil sa v poľskej rabínskej rodine. Na svet prišiel na seder – večer sviatku Pesach, čo sa považovalo za znamenie.Študoval na niekoľkých ješivách – náboženských školách.
Stal sa zemským rabínom v moravskom Mikulove,v Prahe, kde založil ješivu a napísal niekoľko zásadných spisov. V Prahe výrazne zreformoval sociálny život židovskej obce: vyberanie daní, pohreby, napadol systém uzatvárania manželstiev, vystúpil proti spochybňovaniu legitimity /židovského pôvodu/.
Pražskej obci slúžil až do svojej smrti.